از عشق های خیابانی تا ازدواج های تحمیلی

ساخت وبلاگ
عبدالمناف آق ارکاکلی:خانواده مهم ترین و ارزشمندترین بنیان در نزد خداوند می باشد،این امر با تحقق ازدواج میسر می شود.هر قوم و ملتی در امر ازدواج رسم و رسوم خاص خود را داراست. ترکمنها چون سایر ملل و اقوام ایرانی سنت های خاص و جالب خودرا در فرهنگ غنی خویش دارند که تعدادی را حفظ نموده و تعدادی دیگر را به حافظه ی تاریخ سپرده اند.

در گذشته های نه چندان دور خانواده ها برای فرزندان خویش اقدام به گزینش همسر می نمودند و به گواه ریش سفیدان قوم که حلقه ی ارتباطی نسل ها هستند بعضی اوقات تا شب زفاف شریک زندگی خویش را حتی نگاهی سطحی نمی کردند. سن ازدواج بسیار پایین تر از عصر حاضر بوده و حتی در پاره ای موارد از سن بلوغ فراتر نمی رفته است.دختران پشت دار قالی آرزوهای خویش را می بافتند و پسران در صحرا آرزوهای خویش را سر می دانند که دستانشان را گرفته در دست همدیگر قرار می داداند.ازدواج ها راحت بود و چشم هم چشمی در کار نبوده است.از اینگونه ازدواج ها این تفکر به ذهن متبادر می شود که والدین صلاح فرزندان خویش را بهتر از آنان می دانند.


با تغییر شرایط زندگی و فرهنگ ترکمن ها،شرایط گزینش در ازدواج تغییرات اساسی نموده است که امری بدیهی و اجتناب ناپذیر می باشد.در شرایط کنونی اجتماع که برای هر شخص آزادی قائل بوده و کسی را تحت فشار مجبور به انجام کاری نمی کنند(جز در موارد استثنایی) در میان ترکمن ها ازدواج های تحمیلی به چشم می آید.ازدواج های تحمیلی شاید فراتر از چند درصد نباشد!اما باید توجه داشت با هر ازدواج اجباری آرزوها و آینده ی یک انسان نابودمی شود.
عصر صحرا...
ما را در سایت عصر صحرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عبدالمناف آق ارکاکلي asresahra بازدید : 1008 تاريخ : پنجشنبه 21 آذر 1392 ساعت: 10 PM

لینک دوستان

نظر سنجی

نظر شما درباره ی وبلاگ عصر صحرا چیست

خبرنامه