عصر صحرا

ساخت وبلاگ

آدرس جدید سایت ما

سایت فرهنگی اجتماعی عصر مدنیت

madanyat.ir

عصر صحرا...
ما را در سایت عصر صحرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عبدالمناف آق ارکاکلي asresahra بازدید : 1094 تاريخ : سه شنبه 29 بهمن 1392 ساعت: 4 PM

در تغییر تقسیمات اداری- سیاسی این قلمرو پهناور سرانجام «جمهوری مختار شوروی تاجیکستان» در قسمت کوهستان شرقی امارت بخارا شکل گرفت و بدین ترتیب رابطه فرهنگی فارسی زبانان سرزمین ماوراءالنهر با تقسیم امارت مستقل بخارا به دو جمهوری تاجیکستان و ازبکستان، به دو پاره تقسیم شد. سیاست قرار دادن تاجیک ها در برابر ازبک ها برای استمرار سلطه بر منطقه که از سوی اتحاد جماهیر شوروی اعمال می شد بر اختلافات و گسست ها افزود به طوری که طی کوتاه زمانی جابجایی های قومی- خاندانی گاه داوطلبانه و گاه با هدف پاکسازی مناطق و محلات مختلف روی نمود.
ویژگی مهم امارت بخارای قبل از برآمدن اتحاد جماهیر شوروی در این جمله خلاصه می شد: «این منطقه به دلیل پایگاه هویتی فکر و اندیشه پارسی از موقعیت ممتاز و منحصربه فردی برخوردار بود.» آنچه بدین ویژگی جنبه تأثیرگذاری را می بخشید میزان قابل ملاحظه ای از «میراث نیاکان» پارسی گوی ما و آنها، در آن جغرافیا بود که یا اصالتاً در این مناطق به تحریر درآمده، یا از بازارهای ری، نیشابور، بغداد، شامات و مصر ابتیاع شده و انتقال یافته، و یا توسط مکاتب و مدارس پُرشمار از طلاب بخارا، سمرقند، خجند، خوارزم، تِرمذ، فرغانه و... استنساخ و گردآوری شده بود. این آثار با مصداق قرار دادن آنچه که باقی مانده است بدون تردید یکی از ذخایر مهم دنیای اسلام در حوزه فرهنگ و زبان، علم و اندیشه، فقه و کلام، و سنن و آداب است. به دلیل کثرت منابع فارسی این مجموعه، عملاً می توان چنین نتیجه گرفت که میراث مورد اشاره مؤید بخشی از تأثیر و جایگاه ایرانیان در تمدن اسلامی و تاریخ بشری است.
مجموعه مورد اشاره پس از این تغییرات در ساختار اداری- سیاسی منطقه به صورتی پراکنده منتشر شد. در ازبکستان سیاست تجمیع آثار و انتقال آنها به مرکزیت سیاسی ازبک نشین تاشکند در دستور قرار گرفت. از این رو کتابخانه های کهن بخارا، خوارزم، فرغانه، سمرقند و... یا انتقال یافت و یا تخلیه شد. در پس این رویداد، برخی از آثار توسط خانواده های تاجیک رانده شده به کوهستان های شرقی- یعنی منطقه تاجیکستان امروزی- وارد شد و در کتابخانه ها و مراکز متعدد جای گرفت. مهمترین این مراکز به ترتیب انستیتوی دستخط های آکادمی علوم جمهوری تاجیکستان بود و پس از آن کتابخانه های فردوسی شهر دوشنبه و اُورا تپه در نزدیکی خجند را می توان نام برد که مأوای آثار مورد اشاره گردیدند. با مرور زمان و جمع آوری نسخه های خطی از روستاها و شهرها به ویژه منطقه اسماعیلی نشین بدخشان بر کمیّت و قوت آثار جمع آوری شده افزوده شد و در نهایت به جهت کثرت تحقیقات و تتبعات تاجیکان و نیز بر اثر راهنمایی های شخصیت برجسته ای همچون استاد لاهوتی (ایرانی پناهنده شده به تاجیکستان) که بر منصب وزارت فرهنگ آن جمهوری تکیه زد، تصاویر متعددی از نسخه های منحصربه فرد تاشکند و سایر مناطق اتحاد جماهیر شوروی سابق نیز گردآوری و بر ارزش این گنجینه افزود.
طی اواخر سال 1391 با توجه به دریافت تصاویر رقومی شده برخی از متون موجود در ماورالنهر، و از سر توجه و دقت وزیر وقت امور خارجه جناب آقای دکتر سید علی اکبر صالحی، امکانی میسر گردید که کار مطالعه این آثار و شناسایی آن آغاز شود. بلاشک آثار این مجموعه حائز اهمیت مهمی در مطالعات ایرانشناسی، زبان فارسی، تصوف و عرفان، ماوراءالنهر شناسی، و سرانجام عقاید و اندیشه های مذهبی اعم از اسماعیلیه بدخشان تا شعبات و فروع مذاهب حنفی و شافعی پراکنده در منطقه را شامل شده است.
عصر صحرا...
ما را در سایت عصر صحرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عبدالمناف آق ارکاکلي asresahra بازدید : 1022 تاريخ : پنجشنبه 21 آذر 1392 ساعت: 10 PM

عبدالمناف آق ارکاکلی:دموکراسی در هر کشوری نماد مردم سالاری است؛ مردم سالاری که از آن با عنوان آزادی تعبیر می شود؛ یکی از دستاوردهای مهم مردم سالاری دینی در کشور ما شوراهای اسلامی شهر و روستا است.
شوراهای شهر و روستا مسئولیت های تقریبا یکسانی دارند ولیکن غالب نگاه ها معطوف به شورای شهرها می باشد و شوراهای اسلامی کمتر مورد توجه قرار می گیرند از این رو عملکرد شوراهای اسلامی کمتر زیر ذره بین مسئولین و مردم قرار می گیرد؛ شورای اسلامی در یک روستا مسئول رسیدگی به آبادانی روستا ؛انتصاب دهیار؛ حل و فصل اختلافات در روستا؛ انتقال مشکلات مردم روستا به مسئولین و... می باشد ولیکن گاهی اوقات شاهد درگیری های بی جا و بی مورد شوراهای روستا هستیم که غالبا به دلیل سطح سواد پایین می باشد ؛ در انتخابات اخیر شاهد بودیم مردم در رای گیری علی الخصوص در روستاهای ترکمن نشین نسبت فامیلی و دوستی را جای لیاقت نشانده اند و در طیف مقابل راه یافته به شورای روستا غالبا به به طرفداران خود توجه می کند و این معضلی است که مردم در روستاهای ترکمن نشین از آن می نالند؛ به عنوان مثال برای استخدام دولت مامورین در خانه ی رئیس شورای روستا را می زنند و گاهی اوقات جوانان مومن و لایق بر اثر سخن ناحق شورای خود نتوانسته اند استخدام دولت شوند؛ در پاره ای موارد با تهیه ی استشهاد محلی از نزدیکان خود با آبروی افراد بازی می کنند البته شوراها امین دولت می باشند ولیکن در مواردی این گونه رفتارها مشاهده می شود که مسئولین امر برای این گونه اعمال باید چاره ای بیندیشند و مهر شورا نباید وسیله ی تهدید مردم گردد و نباید سخنانی چون مهر گذرنامه ی مرزی تورا نمی زنم؛ نمی گذارم در بهزیستی و کمیته ی امداد عضو شوی؛ فلان کار را نمی کنم و فلان کار را می کنم و... از زبان اعضای شورای اسلامی روستا به زبان آورده شود و باعث ایجاد مشکلاتی برای مردم زحمت کش شوند البته بیشتر مواردی که مردم به زبان می آورند خارج از حیطه ی وظایف شورای روستا می باشد و مردم به دلیل کم سوادی سخن حضار را باور می کنند؛نباید مسائل شخصی را به شورای اسلامی مرتبط ساخت ؛ گرچه تعداد اینگونه شوراهای روستا بسیار کم می باشند ولیکن باید توجه داشت که این اعمال باعث بدبینی مردم نسبت به مسئولین می شوند؛ هدف اصلی نظام جمهوری اسلامی خدمت به مردم می باشد و شورای اسلامی شهر و روستا نیز در راستای این هدف آرمانی تشکیل می شوند؛ در جمهوری اسلامی مسئولین در برابر مردم پاسخگو و امانت دار هستند و به قول رهبری در نظام جمهوری اسلامی قدرت وسیله ی کامجویی نیست و مسئولین امانت دار مردم هستند.
به نظر نگارنده با اصلاح و تصویب شرایط عضویت در شورای اسلامی روستا و بالاتر بردن ملاک سواد می توان از چنین مشکلاتی کاست چرا که گاهی اوقات اعضای راه یافته به شورای اسلامی بیشتر از پنجم ابتدایی سوادی ندارند!
عصر صحرا...
ما را در سایت عصر صحرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عبدالمناف آق ارکاکلي asresahra بازدید : 1118 تاريخ : پنجشنبه 21 آذر 1392 ساعت: 10 PM

عبدالمناف آق ارکاکلی:اسب ترکمن؛نژادی اصیل از اسبی است که ترکمن ها بر روی آن تاریخ خود را ساخته اند؛ برای اهمیت اسب ترکمن همین نکته بس که گرانترین اسب دنیا اسب ترکمن می باشد و گونه های مختلفی را با این اسب زیبا پیوند داده اند؛ اسب ترکمن زیبا ست؛ استقامت و سرعت بالایی دارد؛ اندامی فوق العاده و هوشی بالا دارد و با چابکسوار و سوارکار خود سریع دوست می شود ؛ در عکس های تاریخی نیز می توان این اسب زیبا را مشاهده نمود؛اسب در ادبیات ترکمن جایگاهی والایی را به خود اختصاص داده است و افسانه ها و ضرب المثل های زیادی چون
آط آدمینگ قاناتی دیر
اسب بال انسان است-
آط ائرسغالی آلیندا
روزی اسب بر پیشانی آن است
آط اوستی خیالی،داغ باشی دومانلی
سوار شدن بر اسب رویایی است مثل قله کوه که مه آلود است
در باب اسب ترکمن نقل ترکمن ها می باشد.

اسب ترکمن در صورت توجه مسئولین و مردم می تواند تبدیل به صنعت پربازده منطقه شود که تاکنون جز بی مهری نصیب این صنعت نشده است.
یکی از بزرگترین تفریح های مردم منطقه ی ترکمن صحرای استان گلستان کورس های اسب دوانی میادین ورزشی می باشد که در شهرهای گنبدکاووس؛آق قلا و بندرترکمن برگزار می شود که گاهی اوقات میادین اسب دوانی شاهد جمعیت ده هزار نفری می باشد که با شور و شوق وصف ناپذیری مسابقات را پیگیری می نمایند و هر اسب و چابکسواری هواداران مخصوص خود را دارد ولیکن نکته ای که در این بین جلب توجه می کند و باعث منفی نشان دادن هیجان مسابقات می شود شرط بندی هایی است که در بیرون از کورس انجام می شود ؛ شرط بندی هایی که غالبا توسط هواداران اسب ها انجام می شود؛ در این شرط بندی ها گاهی اوقات خانه؛ خودروسواری و... نیز به شرط گذاشته می شود و گاهی اوقات سخن از مبالغی به میان می آید که تعجب برانگیز است ؛ مبالغی که می تواند صرف امور دیگری چون امور خیریه و فرهنگی شود وقف شرط بندی و قمار می شود که طبق شرع؛قانون و عرف خلاف مقررات می باشد و لزوم برخورد جدی مسئولین امر را می طلبد؛ مسابقات اسب سواری می تواند جوانان را در فضایی هیجان انگیز گرد هم آورد تا برای لحظه ای که شده از قید و بند استرس های جوانی خود را رها سازند و به نوعی خود را تخلیه سازند؛ امیدواریم با برنامه ریزی دقیق بساط شرط بندی ها از این مسابقات برداشته شود و با حمایت بیشتر مسئولین و توجه مردم به صنعت اسب ترکمن شاهد اشتغال زایی برای جوانان منطقه باشیم
عصر صحرا...
ما را در سایت عصر صحرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عبدالمناف آق ارکاکلي asresahra بازدید : 1069 تاريخ : پنجشنبه 21 آذر 1392 ساعت: 10 PM

عبدالمناف آق ارکاکلی:کودک انسانی است که سرد و گرم روزگار نچشیده و بی تجربه است ولیکن گاهی اوقات کودکانی را کنار خود حس می کنیم که علیرغم سن و سال کم دنیایی اند از محنت و دریایی از سختی؛ کودکان کار؛ کودکانی که بازی های کودکانه ی خود در لابه لای ایام هستی را به کار غیر قانونی فروخته اند؛ دست فروش هایی که چند سال بیشتر ندارند؛ شاگرد مغازه هایی که به جای کلاس درس در تفکر فروش اجناس خود هستند؛ کارگرانی که به جای گچ و خاک تخته سیاه گچ و خاک بنایی چشم هاشان را می سوزاند ؛ کودکان کار در دیگر شهرها که اشک هاشان در فراغ خانواده و دوستان سرازیر می شود؛ کودکانی که در خیابان با شرم کاسه ی گدایی به دست دارند یا مشغول جمع آوری زباله هستند ؛البته در سایر نقاط جهان کودکان کار به اعمالی چون تن فروشی و روسپی گری؛فروش مواد مخدر و مشروبات الکلی دست می زنند که در استان گلستان و ترکمن صحرا این اعمال بسیار کمتر مشاهده می شود؛ در طیف دیگر کودکانی قرار گرفته اند که از آنان برای قاچاق مواد مخدر استفاده می شود که به دلایلی چون عدم شک به کودکان؛مجازات های سبک تر؛ ایجاد رعب برای کودکان که اگر سخن بگویی با تو فلان کار می کنیم و... از آنان استفاده می شود که در منطقه ی ما این عمل دیده نمی شود یا برای ما پوشیده است البته در صورت مشاهده ی چنین موارد نادر کانون اصلاح و تربیت کودکان در جهت اصلاح این کودکان و آموزش به این کودکان راه اندازی شده است
کار کودکان در جهان امروزی به شدت افزایش یافته است به راستی چرا چنین است؟ فقر؛ فرار از خانه؛طلاق والدین را می توان از دلایل اصلی برشمرد؛ البته کار در دوران فراغت از تحصیل و کار در کنار خانواده چون کشاورزی و دامداری جزء فعالیت کودکان کار محسوب نمی شود.
کودکان مزیت هایی برای ارباب های خویش دارند؛ آنها ضعیف هستند و نمی توانند از خود دفاع قانونی نمایند؛ کودکان توانایی تشکیل اتحادیه های کارگری را ندارند و اگر شکایتی نمایند باید جواب خانواده های خویش را بدهند خانواده هایی که اکثرا با دستان خویش کودکان خود را به کار اجباری می فرستند؛ کودکانی که علیرغم سن و سال کم بیشتر از آنان در کارگاه ها استفاده می شود و دستمزد کمتری دارند؛ کار کودکان باعث استثمار آنان و در نتیجه ثروت اربابان؛ بی سوادی؛فساد اجتماعی چون اعتیاد و در مواردی منجر به خودکشی می شوند.
به نظر صاحب قلم یکی از راه های اصلی جلوگیری از کار کودکان در کشور اجباری نمودن تحصیل تا مقطع دیپلم می باشد تحصیلی که به جز تحصیلات نظری آموزش های فنی و حرفه ای نیز در آن گنجانده شود؛ تشکیل نهاد های مدنی کار کودکان و تبیین قوانین سخت گیرانه می تواند از محنت کودکان کار بکاهد. اجتماع و دولت می توانند با حمایت های مادی و معنوی خود زمینه را برای از میان برداشتن این آفت اجتماعی مهیا نمایند؛از سویی با اعمال سخت گیرانه تر قوانین نسبت به کسانی که از افراد زیر 18 سال در کارگاه های خود استفاده می کنند می توان از کار کودکان کاست؛ در باره ی تعداد کسانی که در کشور و منطقه دچار این آفت اجتماعی هستند آمار دقیقی در دست نیست ؛البته به دست آوردن آمار کافی نیست و باید چاره ای اندیشید چرا که گاهی اوقات استعداد نوابغ این ملت در کارگاه های کار می پوسد و افراد سرشناسی در اجتماع گرفتار کار کودکان بوده اند که با سعی و تلاش خود به مراحل بالای علم و اقتصاد رسیده اند.
عصر صحرا...
ما را در سایت عصر صحرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عبدالمناف آق ارکاکلي asresahra بازدید : 1079 تاريخ : پنجشنبه 21 آذر 1392 ساعت: 10 PM

عبدالمناف آق ارکاکلی:انسان دنیایی است از عجایب؛ که پیرامون شخصیت وی و جامعه ای که در آن رشد می کند عقاید بسیاری وجود دارد؛ عقایدی که موجب تمایز افکار وی چون چهره اش از دیگران می شود.
از فعالیت حرفه ای سایت ها در اجتماع ترکمن صحرا تقریبا دهه ای بیش نمی گذرد؛ سایت هایی که آخرین اخبار؛ دیدگاه ها و افکار را در فضای مجازی بازتاب می دهند و گاهی اوقات شاهد تضاد عقاید بین مدیران سایت ها و هواداران آنها می باشیم که اخیرا این تضاد و کثرت عقاید جای نقد منصفانه را گرفته و تخریب به جای آن حکم می راند.
اخیرا سایت ترکمن سسی مقاله ای با عنوان سفارش قبای قدرت یا خدمتگذاری با استناد به خبرگزاری فارس در خروجی خود قرار داد که واکنش امان محمد خوجملی و سایت اولکامیز را به دنبال داشت و طبق عادت معمول دوستان عزیز جوابیه هایی صادر شد. جوابیه هایی که قضاوت درباره ی آنها با مردم است ولیکن چرا مدیر سایت اولکامیز مطلبی که صاحب قلم یکسال پیش در دفاع از آقای خوجملی نگاشته بودم بدون اطلاع صاحب قلم در سایت خود قرار داده و مرا در اختلافات اخیر اولکامیزبا سایت ترکمن سسی طرفدار اولکامیز قلمداد نموده اند؟ و حتی تیتر مطلب را نیز تغییر داده اند؟ آیا این عمل بهره کشی و به نوعی استثمار عقاید نیست؟ آیا این عمل توهینی به صاحب قلم محسوب نمی شود؟ چرا این مطلب بعد از گذشت یکسال دوباره بر صفحه ی اول سایت اولکامیز قرار داده شده است گویا مدیران اولکامیز می خواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند؟ البته صاحب قلم هم اکنون با اقدامات اولکامیز و لحن خوجملی در نقدهای سیاسی شان مخالف هستم. چرا که گاهی اوقات مطالبی در اولکامیز به چشم می خورد که جای تاسف دارد. چرا مطلب ترکمن ها تمایلی برای حضور در شورای شهر گنبد کاووس ندارند در برهه ی خاص زمانی بر روی خروجی این سایت قرار گرفت؟ و اختلاف با ترکمن سسی درباره ی این مطلب را به هفته نامه ی صحرا کشاندید؟ چرا خود را نماینده ی تمام خبرنگاران استان معرفی نموده و جلوی زبیده سوقی صف آرایی نمودید؟ چرا هر وقت نام مسئولین آمد انتقاد را شروع می کنید و کمی واقع نگر نیستید؟ چرا هرکس با عقاید شما مخالف بود اصولگراست؟چرا با اخباری چون مراسم عروسی فلانی؛فلانی به فلان جا کوچ کرد؛فلانی صاحب فرزند دوقلو شد و... ارزش و شان خبرنگاران را پایین می آورید؟
چرا از سمت و سوی تمام ترکمن صحرا سخن می رانید و باعث بدبینی مسئولین به جامعه ی ترکمن صحرا می شوید؟
چرا سایت های ترکمن صحرا را با حزب های سیاسی مرزبندی می کنید؟ مگر نمی توان بدون وابستگی به حزبی فعالیت اجتماعی نمود؟
چرا سایت ها و مطبوعات ترکمن صحرا رسما کانون تبلیغات شده اند؟
چرا کار شما صدور جوابیه پشت جوابیه شده است؟ اگر شما خسته نشده اید مردم خسته شده اند.
چرا مطلبی که به نقل از حقیر در سایت اولکامیز گذاشته بودید بعد از اینکه حدود صد نفر مطالعه نمودند از سایت حذف نمودید؟
امیدوارم روزی برسد که قشر فرهنگی و روشنفکر ترکمن با نقد و روشنگری های منصفانه خویش نسبت به اجتماع و روابط بین خود باعث پیشرفت و رشد تفکرات اجتماعی در ترکمن صحرا شود؛زینت انسان سه چیز است علم؛ محبت؛ آزادی.
ترکمن سسی حق پاسخگویی درباره مطالب فوق را برای تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که اسم شان در مقاله برده شده برای آنها محفوظ نگه می دارد.
منبع: سایت ترکمن سسی
عصر صحرا...
ما را در سایت عصر صحرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عبدالمناف آق ارکاکلي asresahra بازدید : 1020 تاريخ : پنجشنبه 21 آذر 1392 ساعت: 10 PM

عبدالمناف آق ارکاکلی:خانواده مهم ترین و ارزشمندترین بنیان در نزد خداوند می باشد،این امر با تحقق ازدواج میسر می شود.هر قوم و ملتی در امر ازدواج رسم و رسوم خاص خود را داراست. ترکمنها چون سایر ملل و اقوام ایرانی سنت های خاص و جالب خودرا در فرهنگ غنی خویش دارند که تعدادی را حفظ نموده و تعدادی دیگر را به حافظه ی تاریخ سپرده اند.

در گذشته های نه چندان دور خانواده ها برای فرزندان خویش اقدام به گزینش همسر می نمودند و به گواه ریش سفیدان قوم که حلقه ی ارتباطی نسل ها هستند بعضی اوقات تا شب زفاف شریک زندگی خویش را حتی نگاهی سطحی نمی کردند. سن ازدواج بسیار پایین تر از عصر حاضر بوده و حتی در پاره ای موارد از سن بلوغ فراتر نمی رفته است.دختران پشت دار قالی آرزوهای خویش را می بافتند و پسران در صحرا آرزوهای خویش را سر می دانند که دستانشان را گرفته در دست همدیگر قرار می داداند.ازدواج ها راحت بود و چشم هم چشمی در کار نبوده است.از اینگونه ازدواج ها این تفکر به ذهن متبادر می شود که والدین صلاح فرزندان خویش را بهتر از آنان می دانند.


با تغییر شرایط زندگی و فرهنگ ترکمن ها،شرایط گزینش در ازدواج تغییرات اساسی نموده است که امری بدیهی و اجتناب ناپذیر می باشد.در شرایط کنونی اجتماع که برای هر شخص آزادی قائل بوده و کسی را تحت فشار مجبور به انجام کاری نمی کنند(جز در موارد استثنایی) در میان ترکمن ها ازدواج های تحمیلی به چشم می آید.ازدواج های تحمیلی شاید فراتر از چند درصد نباشد!اما باید توجه داشت با هر ازدواج اجباری آرزوها و آینده ی یک انسان نابودمی شود.
عصر صحرا...
ما را در سایت عصر صحرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عبدالمناف آق ارکاکلي asresahra بازدید : 1013 تاريخ : پنجشنبه 21 آذر 1392 ساعت: 10 PM

این مقاله که با عنوان اصلی Foundation and Development of the Mass-Media of the Turkmen Living Abroad تألیف S.K. Alaev و به زبان انگلیسی در نشریه دیالوگ شماره April - June, 2004 , Volume 5 No. 4 منتشر شده است، به بررسی تاریخ شکل گیری وسایل ارتباط جمعی... در بین ترکمنهای جهان(خارج از جمهوری ترکمنستان) می پردازد.
س . ك. آلایف
مترجم: احمد خاتمی نیا
تاریخ شكل گیری و گسترش مطبوعات و رسانه ها در بین تركمن‌ها
 
تلاش برای حفظ هویت ملی و فرهنگی باعث شده است كه تركمنهای ساكن در كشورهای شرقی(آسیایی) و ترکمنهای ساکن اروپا، نشریات و روزنامه‌های مختلفی را به زبان ملی خود به چاپ برسانند و دارای برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی ویژه خود باشند.
در این میان تركمنهای عراق ازپیشینه خاص و ویژه ای برخوردارند. تركمنهای عراق به دلیل جدا شدن از سرزمین مادری، در طول قرون متوالی؛ (برای حفظ ملیتشان)از سالیان كهن شروع به انتشار نشریات و روزنامه‌ به زبان مادری‌شان نمودند.
عصر صحرا...
ما را در سایت عصر صحرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عبدالمناف آق ارکاکلي asresahra بازدید : 1088 تاريخ : پنجشنبه 21 آذر 1392 ساعت: 10 PM

مردم دورانهای فاسد، مردمی زیرك و اندیشمند و اهل تهمت و افترا هستند؛ آنها می دانند كه می توان بدون استفاده از خنجر و غافلگیری كسی را كشت و همچنین می دانند كه مردم آنچه را كه خوب بیان شود باور می كنند.نیچه



وزن یك تهمت، سنگین تر از هزار هزار دشنام است.((اُرد بزرگ))


كسی كه می تواند چاپلوسی كند، تهمت زدن هم برایش بسیار آسان است.((ناپلئون بناپارت))


لازم است بر سر نویسنده بی نام و نشان، یعنی یك شارلاتان ادبی فریاد زد كه اگر شجاعت آن را نداری كه آنچه را درباره مردم می گویی آشكارا تصدیق كنی بهتر است زبان تهمت خود را نگاه داری.((آرتور شوپنهاور))
در وظیفه خود ایستادگی كردن و خاموش ماندن، بهترین پاسخ به تهمت است.((جورج واشنگتن))


آنكه تهمت می زند، هزار بار می كشد و قاتل، یكبار.((مثل چینی))
عصر صحرا...
ما را در سایت عصر صحرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عبدالمناف آق ارکاکلي asresahra بازدید : 1036 تاريخ : پنجشنبه 21 آذر 1392 ساعت: 10 PM

تفاوت دزد و پولدار در آن است كه دزد مال پروتمندان را می دزدد و پولدار پول فقرا را.(برناردشاو)

وقتی ثروتمندان جنگ به پا می كنند این فقرا هستند كه می میرند(ژان پل سارتر)

فقر و مسكنت مردها را به جنایت و زنها را به فحشا سوق می دهد(ویكتورهوگو)

مردم بینوا و تیره بخت درمانی جز امید ندارند(شكسپیر)

بهشت دولتمردان از دوزخ فقرا پدید آمده است(هوگو)

انسان خود را نمی شناسد مگر در هنگام فقر و بدبختی(دوموسه)

هنگامی كه فقر از در وارد می شود عشق از پنجره می گریزد(شكسپبر)

عادل باش گر چه گدا باشی(مثل فرانسوی)

جوانمردی ان است كه نیازمندان را نرنجانی(لقمان حکیم)

وقتی كه آش از اسمان می بارد گدا كاسه ندارد(مثل دانماركی)

كاروكوشش ماراازسه دور نگه می دارد افسردگی دزدی و نیازمندی(فرانسواولتر)

تنها كسانی كه بیش از ثروتمندان به پول می اندیشند فقرا هستند(اسكار وایلد)

حكومت كشوری كه در ان گدایی یه صورت حرفه در آیدبد وفاسد است(فرانسواولتر)

تهیدست از برخی نعمت های دنیا ولی خسیس از همه ی نعمت های دنیا بی بهره است(لابرویر)

تهیدستی مایه ی ننگ آدمی نیست ولی بی نهایت دردسر ساز است(سیدنی اسمیت)

بیشتر وقت ها توانگران خسیس تر و تهیدستان بخشنده تر هستند(پرموداباترا)

عصر صحرا...
ما را در سایت عصر صحرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عبدالمناف آق ارکاکلي asresahra بازدید : 891 تاريخ : پنجشنبه 21 آذر 1392 ساعت: 10 PM

 

عبدالمناف آق ارکاکلی :از زمان حضرت آدم(ع) تا به امروز که جهان هستی در سیطره ی بی چون و چرای بشر می باشد فرهنگ ها؛اقوام و مذاهب گوناگونی بر کره ی خاکی پدید آمده اند؛ در عصر معاصر، بشر امروزی می کوشد تا فرهنگ ؛ ملیت و قومیت خود را به جهانیان معرفی کند فرهنگی که هویت وی را تشکیل می دهد؛ وی می کوشد تا نقاط ضعف خود را پنهان سازد و از حسن هایش و افتخارات قوم خویش بگوید؛ در این راه گاهی اوقات اغراق می کند و خود را برتر از دیگران می بیند و گاهی اوقات تاریخی داستانی برای خود بافته و آنرا بر تن می کند و به دیگر فرهنگ ها؛ ملیت ها ؛ قوم ها و حتی مذاهب خرده گیری می کند که نتیجه ای جز اختلاف و به گواه تاریخ جنگ های خونین و خانمان برانداز ندارد. کافی است به تاریخ اروپا نظری سطحی انداخت تا جنگ های کاتولیک ها و پروتستان را مشاهده کنیم. در کشورهای اسلامی نیزکه طیف وسیع عقاید مذهبی است گرگ های در پوست میش که از آنها با عنوان استکبار جهانی یاد می کنیم از کوچکترین کج فهمی استفاده نموده و آتش اختلاف را شعله ور می کنند؛ که شاید سوریه و میانمار؛ پاکستان؛عراق؛ افغانستان و نسل کشی بیرحمانه ی مسلمانان بوسنی به دست صرب ها از نمونه های بارز جنگ های مذهبی باشد.

عصر صحرا...
ما را در سایت عصر صحرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عبدالمناف آق ارکاکلي asresahra بازدید : 800 تاريخ : پنجشنبه 21 آذر 1392 ساعت: 10 PM

أر گزسه رزقی آچیلار، عیال گزسه عایبی.
معنی فارسی: اگر شوهر سفر کند رزقش گشوده می شود زن اگر بگردد عیبش فاش می گردد.

هر بیر اکین اوز وقتنده بیشر.
معنی فارسی: هر محصولی به وقت خودش می رسد.

کوپ بیل، آز گورله.
معنی فارسی: بیشتر بدان کمتر سخن بگو.

قوری سوزه میمون اویناماز.
معنی فارسی: به حرف بیهوده و خالی میمون هم نمی رقصه.

اییه سیز اشه گی غورت اییر.
معنی فارسی: خر بی صاحب طعمه گرگ خواهد شد.
عصر صحرا...
ما را در سایت عصر صحرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عبدالمناف آق ارکاکلي asresahra بازدید : 605 تاريخ : پنجشنبه 21 آذر 1392 ساعت: 10 PM


عبدالمنافآق ارکاکلی:شهرستان گنبد کاووس علیرغم کمبود امکانات و فضاهای ورزشی استعدادهایناب و درخشانی را در امر ورزش تقدیم کشور و منطقه نموده است؛ هرگاه سخنی از ورزشگنبد به میان بیاید مردم ناگاه به یاد والیبال و ستارگان بزرگ والیبال این شهر میافتند ستارگانی چون مرحوم غیاث الدین صحنه؛ حبیب کوزه لی؛ عظیم جزیده؛آزمون ها؛فرهاد قائمی و ستارگان بسیاری که نام گنبد کاووس را بر سر زبان ها انداختند و بااستقبال پرشور مردم روبرو شده اند؛ ولیکن در این میان افتخار آفرینان دیگر رشته هادر میان هیاهوی روزانه ی مردم گم شده اند؛ قهرمانانی که بی ادعا برای کشور و شهرخود افتخار آفرینی نمودند و پس از مدتی از یادها رفتند؛ قهرمانانی که فقط برایکشور و عزت مردم خود مسابقه می دهند و خبری از مبالغ وجوایز کلان نیست؛ یکی از اینقهرمانان بی ادعا  جمیل کر جوانی بیست و پنج ساله و قهرمان سپک تاکرای جهانمی باشد کسی که در رقابت های جهانی تایلند توانست بر بام جهان بایستد و هم اکنوننیز عضو تیم ملی است و در رشته ی فوتووالی جزء بهترین بازیکنان کشور می باشد وی درهر تورنمنتی که رفته دست خالی برنگشته و جزء پر افتخارترین ورزشکاران کشور میباشد؛ ولیکن جمیل کر چون سایر ورزشکاران سپک تاکرای گنبد در میان مردم ناشناختهاست و بیشتر اهالی گنبد کاووس و ترکمن ها نام وی را حتی یکبار نشنیده اند! که جایتامل و تعجب دارد؛ به راستی چرا اینگونه است و مردم نباید حتی نام قهرمان جهان خودرا بشنوند؟ چرا در مراسم استقبال دیگر ورزشکاران چون والیبالیست ها خیل عظیمی برایاستقبال در فرودگاه یا ترمینال انتظار قهرمانشان را می کشند ولیکن در مراسماستقبال ورزشکارانی چون جمیل کر جز خانواده و دوستانشان کسی برای استقبال نیامدهاست؟ چرادر مطبوعات و سایت های ما خبر افتخار آفرینی ورزشکاران سپک تاکرا چون جمیلکربازتاب کمتری دارند؟ چرا خبرنگاران ما با افتخارآفرینانی چون جمیل کر کمترمصاحبه می کنند و جمیل کرها را به اجتماع معرفی نمی کنند؟ آیا کسی از بازیهایزیبای جمیل کر در میادین بین المللی اطلاعی دارد؟ آیا نمی توان پوستر افرادی چونجمیل کر را بر خیابان های شهر نصب کنیم تا مایه ی دلگرمی این عزیزان و دیگرورزشکاران شهرمان باشیم همان کاری که با پوستر دیگر رشته های پرطرفدار شهر میکنیم؟ در این نکته که والیبال ورزش اول شهر گنبد کاووس و ترکمن صحرا می باشد شکینیست ولیکن نباید قهرمانان دیگر رشته ها علی الخصوص سپک تاکرا را زیر سایه یوالیبال نادیده گرفت. شایان ذکر است گنبد کاووس جز جمیل کر قهرمانان عدیده ای چون اسلام قره مشک غراوی ؛احسان امان بائی؛ عبدالحی کمالی؛عبدالعاطی نظری؛جمالالدین بیرامی ایگدر؛ نوبری و... را تقدیم تیم ملی نموده است.

لینک به مصاحبه ی اسلام قره مشک غراوی نفر سوم سپک تاکرای جهان
http://aytamer.mihanblog.com/post/200

عصر صحرا...
ما را در سایت عصر صحرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عبدالمناف آق ارکاکلي asresahra بازدید : 1057 تاريخ : پنجشنبه 21 آذر 1392 ساعت: 10 PM

عبدالمناف آق ارکاکلی:جاده ها به عنوان شریان های ارتباطی بین شهرها، روستاها و حتی کشورها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند؛ جاده های بی کیفیت عاملی است که مسافران را می رنجاند و مانع بازگشت دوباره ی گردشگران به منطقه ای می شوند؛ کافی است سوالی از رانندگان کشور ترکیه که محموله های خود را از مسیر ایران و شهرستان گنبد کاووس به کشورهای آسیای میانه می برند در مورد جاده های منطقه نمود که وضع جاده ها را بد توصیف می کنند؛ در این میان جاده ای که کانون توجهات می باشد جاده ی آق آباد می باشد جاده ای که مسیر ارتباطی چندین روستا و شهرستان های کلاله و مراوه تپه به گنبد کاووس است و زائران خالدنبی از این مسیر تردد می کنند؛ جاده ای بسیار عریض با دست اندازهای فراوان و پیچ هایی خطرناک که تقریبا سالانه سی نفر را به کام مرگ می فرستد. عریض بودن این جاده به حدی است که در بعضی نقاط رانندگان در دو طرف جاده؛ مسیرهای خاکی را ایجاد نمودند و در صورت تردد و ترافیک شدید در جاده از کنار جاده به مسیر خود ادامه می دهند؛ در هنگام بارش باران نیز شاهد آب گرفتگی بعضی از نقاط جاده آق آباد هستیم؛ در دوطرف این جاده روستاهایی قرار دارند که فاصله ی بسیار کمی با جاده دارند که آق آباد گل سر سبد آنهاست چرا که جاده از وسط روستا رد می شود و در دو طرف جاده قرار گرفته و مردم گاهی اوقات نگران سلامت جان فرزندان خود می باشند که برای بازی کودکانه ی خود یا خرید از سوپر مارکت به آن سوی جاده رفته اند؛ هرگاه صدای آمبولانس از سمت آق آباد به گوش ها می رسد مردم به یاد خانواده هایی می افتند که عزیزان خود را کنار جاده آغشته به خون یا بر روی تخت بیمارستان از دست داده اند؛ تصادف های شدید که دل هر انسانی را به درد می آورد؛ کنار جاده یادمان های مرگی برای یادبود کسانی که جان خود را در این جاده از دست داده اند نصب شده اند؛ وضعیت بد این جاده به حدی است که تقریبا در هر دوره ی انتخابات مجلس نمایندگان وعده هایی در مورد جاده آق آباد به مردم زحمتکش داده اند که ضمن تشکر از کوشش تمام این عزیزان مردم منطقه از آقای عباسی نماینده ی لایق و فرماندارزحمت کش گنبد کاووس تقاضای رسیدگی به وضع جاده را دارند؛ البته فوریت های پزشکی و اورژانس آق آباد در صورت وقوع تصادف در اسرع وقت در محل حاضر می باشد و خدمات رسانی می نماید که جای تقدیر و تشکر دارد ولیکن گاهی اوقات شدت تصادف به حدی است که کسی جز خدا نمی تواند مانع مرگ عزیزان ما شود. عصر صحرا...
ما را در سایت عصر صحرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عبدالمناف آق ارکاکلي asresahra بازدید : 474 تاريخ : پنجشنبه 21 آذر 1392 ساعت: 10 PM



عبدالمناف آق ارکاکلی: اسلام قره مشک غراوی متولد سال 1366 یکی از قهرمانان سپک تاکرای کشور می باشد که چندین دوره عضو تیم ملی بوده و افتخاراتی را برای ورزش کشور و شهر گنبدکاووس به ارمغان آورده است و در هر تورنمنتی که رفته دست پر برگشته است. وی که حرف های زیادی برای گفتن داشت به علت تواضع و فروتنی سخنان خود را کوتاه نمود و جواب هایش را با کلمات ساده بر زبان آورد که از نظر خواننده ی گرامی میگذرد
عصر صحرا...
ما را در سایت عصر صحرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عبدالمناف آق ارکاکلي asresahra بازدید : 906 تاريخ : پنجشنبه 21 آذر 1392 ساعت: 10 PM

روزی روزگاری زیر این گنبد كبودكه جز خدا و خودم و كلی آدم دیگه هیچ كس نبود.شبی از شب های بهاری تو عروسی دختر خاله ی پسرعموی شوهرعمه ی پسرخاله جانم چشمانم افتادبه دختری زیبا ابروكمون چشم عسلی وسه تا نقطه!خلاصه عاشق شدم و شماره رو به دست یكی از اقوام دور كه دختر خالم بود به دست دختر مورد علاقه خودم رسوندم .بعداز چندروز بود كه فهمیدم اونم از خداشه با یه پسر خوش تیپ و دكتر كه از قضا شاعر هم هست ازدواج كنه.

چند وقتی پاتوق اینجانب سینما و كافی شاپ وپارك بود.حالانوبت من رسیده بود تا خانواده و فامیل رو راضی كنم بریم خواستگاری.همینكه مسئله خواستگاری امدبه میدان جنگ جهانی سوم شروع گشت در خانمان. عمه خاله دایی عمو مخالف جز خودم كه پاهام رو كرده بودم تو یه كفش گشاد یامریم یا هیچكس!نمی دونم كدوم مادر مرده ای اسم دخترش رو هیچكس گذاشته بودكه گفتن میریم خواستگاری هیچكس جان دختر عمه ی سیروس پسر اردشیر!اینجابود كه فهمیدم این خانواده  علاقه ی عجیبی به اسامی دوران ما قبل تاریخ دارند.

عصر صحرا...
ما را در سایت عصر صحرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عبدالمناف آق ارکاکلي asresahra بازدید : 524 تاريخ : پنجشنبه 21 آذر 1392 ساعت: 10 PM

کریم قربان نفس، شاعری نوپرداز، مترجمی توانا و روزنامه نگاری نکته سنج در 18 اکتبر سال 1929 میلادی در روستای «ییلانلی» از توابع بخش گوگ تپه ترکمنستان متولد شد. وی در سن هفت سالگی اولین شعرش را سرود و نخستین بار، شعر وی در روزنامه «صدای کالخوزچی» به چاپ رسید. در سال 1942 پس از ناکامی در عشق، شعر «یاشلیق دراماسینی» را سرود که درباره عشق شکست خورده اش می باشد. این شعر در بین مردم بیشتر با نام «منینگ یگیت وقتیم، سنینگ قیز وقتینگ» مشهور می باشد و از سروده های محبوب وی در بین جوانان است که در سال 1968 چاپ شد و به زبان های مختلفی ترجمه گردید. کریم قربان نفس در دانشگاه « آ.م.گورکی» ترکمنستان موفق به اخذ لیسانس ادبیات شد و به خاطر برخورداری از درک عمیق سیاسی دوباره به نمایندگی مجلس انتخاب گردید.

عصر صحرا...
ما را در سایت عصر صحرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عبدالمناف آق ارکاکلي asresahra بازدید : 903 تاريخ : پنجشنبه 21 آذر 1392 ساعت: 10 PM

سید فرید قاسمی‌، پژوهشگر تاریخ مطبوعات ایران در کتاب مطبوعات ایرانی خود درباره این زن سخن می‌گوید و او را اولین روزنامه‌نگار زن ایران می‌نامد: «اولین زن مطبوعات ایران عزت ملک‌خانم دختر امامقلی میرزای عماد الدوله دولتشاهی است که در سال ۱۲۸۸ه.ق به عقد محمد حسن خان صنیع الدوله (اعتماد السلطنه‌) درآمد و از سال۱۳۰۶ ملقب به اشرف السلطنه شد.
 
همسر اشرف السلطنه در دوران ۲۵ سال زندگی مشترک با او عهده دار امور مطبوعاتی بود و ۹ نشریه انتشارداد و نامش به عنوان نخستین وزیر انطباعات در تاریخ به ثبت رسید‌، در این مدت اشرف السلطنه صمیمانه با او همکاری کرد و حتی بیشتر آنچه که به عنوان روزنامه خاطرات اعتماد السلطنه بر جای مانده است ،تقریر اعتماد السلطنه و تحریر اشرف السلطنه است و دور نیست که آثار دیگری نیز تحریر او باشد.»
 
خواندنی در مورد اولین خبرنگار زن در تاریخ ایران +عکس ، www.irannaz.com
عصر صحرا...
ما را در سایت عصر صحرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عبدالمناف آق ارکاکلي asresahra بازدید : 887 تاريخ : پنجشنبه 21 آذر 1392 ساعت: 10 PM

لحظه لحظه صحرا زدرد سخن گفت

سخن زدرد تو و من گفت

آنگه که تفنگ بر دست بر آسمان می تازی

دل رازی است

بمیرد لیک

سواره ای بیاب بی تازان

گویم آوارگی

عشق بازی است

آن دم که شسته ایم با گلاب

پلیدی شیطان

زنیکی پریان چه سود

کمرت راست پیکر

برنگردانی ام به عشق صحرا

صحرایم ز بدی رازی است

آن دم که خاری بر چشم

نه عشقی نیابیم نور

گریزانم بی راه

بر اشکهایت خندان گویم

دوست صحرا نازنازی است

غبار با سوار

نیامد صحراوار

گیرد رویایم

زسیاهی قلبم

کم کم

اشک گوید با چشم

این سنگ قطره ای زصحرا

لیک بر گریه اش هم بازی است

فریادها کنم پر سکوت

کودکی ام بر تپه های صحرا جامانده

و جوانی ام بر کوچه پس کوچه های گنبد

لیک گویی با من

اشک هایت صحنه سازی است

رفتی تا بمانم

خونت بر زمین

دشمن بر کمین

فرشتگان نمانند بر صحرا

خودت نیستی صدایت هست

ایستاده رفتی

این رسم بازی است

(این نوشته احساسی است و سیاسی نیست!)


 

عصر صحرا...
ما را در سایت عصر صحرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عبدالمناف آق ارکاکلي asresahra بازدید : 550 تاريخ : پنجشنبه 21 آذر 1392 ساعت: 10 PM

تولد شاعر نام‌آور ترکمن کریم قربان نفس نامور به مختومقلی معاصر (1929 م)

به نقل از آیغیت:کریم قربان نفس، شاعرنو، مترجم و روزنامه نگاردر۱۸ اکتبر سال ۱۹۲۹ (میلادی) در روستای «ییلانلی» از توابع بخش گوگ تپه در ترکمنستان متولد شد. در اثر همکاری نزدیک با مترجمان و نویسندگان مشهور ترکمنستان در زمینه ادبی به تجارب گرانقدری دست یافته که موجب نبوغ و درخشش ادبی او شده است. از جمله فعالیت های ادبی او ترجمه است. وی علاوه بر ترجمه بیش از بیست کتاب از زبان مادری خود (ترکمنی) به دیگر زبانها، آثار «ش، پتته اف»، «ق، کنیه»، «ج، پودار» را به زبان خود ترجمه کرد.

وی با بیشتر نویسندگان و مترجمان مشهور ترکمن چون «آنه مخدوف، الله بردی هادیف، بردی کربابایف، ب. سیتاکوف و …» و با نویسندگان و گویندگان روس و اوکراین ارتباط تنگاتنگ داشت. اغراق نیست اگر بگوییم از شاعران معاصر کسی نیست به منزلت و ارزش ادبی او رسیده باشد مخصوصا در زمینه شعر و شاعری که قدرت و توانایی و خلاقیت او زبانزد تمام شاعران معاصر است. از جمله شاهکارهای شعری او می توان به «تایماز بابا» (۱۹۶۰)، مجموعه اشعار «قوشغی و پایاماسی (۱۹۸۵)، سالدات یورگی / قلب سرباز (۱۹۵۳)، آتا و اوغول / پدر و فرزند (۱۹۶۱)، قومدان تاپیلان یورک / دلی که از خاک پدید آمد (۱۹۶۵)، قیرق (۱۹۶۷)، عیال باغشی / زن نوازنده (۱۹۷۲)، عمر (۱۹۷۵) اشاره کرد.

عصر صحرا...
ما را در سایت عصر صحرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عبدالمناف آق ارکاکلي asresahra بازدید : 920 تاريخ : پنجشنبه 21 آذر 1392 ساعت: 10 PM

لینک دوستان

نظر سنجی

نظر شما درباره ی وبلاگ عصر صحرا چیست

خبرنامه